.png)
Suzuki Metoden
Min undervisning bygger på Suzuki-metoden som möjligör att barn kan börja spela fiol redan vid 4 års ålder. Lektionerna består av både individuella lektioner samt grupplektioner. På den individuella lektionen utvecklar vi, på ett lekfullt sätt, en välgrundad fiolteknik, som utgår ifrån barnets personlighet, intressen, förmågor och musikglädje.
Grupplektionerna har en väldigt motiverande effekt på barnen, där lär de sig av varandra och växer som en grupp. Målet är att genom musik stödja barnen i deras personlighetsutveckling och ge dem självförtroende.

"Musical ability is not an inborn talent but an ability which can be developed. Any child who is properly trained can develop musical ability, just as all children develop the ability to speak their mother tongue. The potential of every child is unlimited."
Shinichi Suzuki
Den japanske violinisten Shinichi Suzuki (1898 - 1998) utvecklade en undervisningsfilosofi
baserad på sin övertygelse om att barn kunde lära sig musik på samma sätt som de lär sig
språk. Han kallade sin metod för modersmålsmetoden, även om den idag oftast kallas för
Suzuki-metoden. De grundläggande principerna är följande:

På samma sätt som varje barn har förmågan att lära sig språk, kan varje barn utveckla förmågan att lära sig musik, om hen ges den rätta miljön.
VARJE BARN KAN
TIDIG START
Barn lär sig sitt språk från det ögonblick de föds. Även om det aldrig är för sent att börja lära sig ett instrument, har barnet stor nytta av att börja med musik från en ung ålder.


FÖRÄLDRARS ENGAGEMANG
Föräldrarna spelar en viktig roll i Suzukimetoden. Suzuki talade om en triangel mellan eleven, läraren och föräldrarna, där varje medlem bidrar lika mycket. Föräldrarna observerar barnets lektioner, tränar hemma med barnet, ger möjlighet att lyssna på musik och berikar barnets musikaliska miljö genom att gå på konserter tillsammans.
Barn lär sig att tala genom att imitera ljuden i sin miljö. Att lyssna på musik varje dag är viktigt för att utveckla en medvetenhet om musikens "vokabulär": en vacker ton, exakt rytm och intonation, frasering och musikaliskt uttryck.
LYSSNANDE


LÄRANDE PÅ GEHÖR
Barn lär sig att läsa och skriva först efter att de har uppnått förmågan att tala med lätthet. På samma sätt lär sig Suzuki-elever de första låtar efter gehör, vilket gör att de kan koncentrera sig mer helt på ljuden och fysiska färdigheter som är involverade i att spela fiol. Att lyssna på låtarna de ska lära sig är därför en avgörande del av inlärningsprocessen. När barnet har nått skolåldern kommer även notläsningen att ingå i lektionerna.
Precis som ett barn måste upprepa ett ord många gånger innan det bemästras, är upprepning absolut nödvändigt för att lära sig färdigheterna i att spela fiol. När barn lär sig nya ord använder de dem ivrigt. På liknande sätt fortsätter Suzuki-studenter att öva på repertoaren de har lärt sig. Detta stärker tekniska färdigheter, utvecklar minnet och ger möjligheter att experimentera med musikaliska uttryck.
Viktigast av allt, genom fortsatt upprepning, blir eleverna vana vid känslan av att
spela med lätthet.
UPPREREPNING


GRUPPLEKTIONER
Utöver den veckovisa individuella lektionen deltar barnen i regelbundna grupplektioner. Här lär sig barnen spela i ensemble redan från början och främjas förutom musikaliska färdigheter främjas även det sociala samspelet. Grupplektionerna har en väldigt motiverande effekt på barnen, där de lär sig av varandra och växer som en grupp.
Fördelarna med Suzuki-metoden inkluderar förbättrad koncentration, memorering, självkännedom och känslighet mot andra människor.